Aarhus Kommunes udbudsstrategi for Urban Mediaspace Aarhus bygger blandt andet på følgende grundprincipper:
Entrepriseopdelingen skal tilpasses markedet, således at der altid er et tilfredsstillende antal potentielle bydende inden for den enkelte entreprise.
Entrepriseopdelingen skal udformes på en sådan måde, at der er en fysisk og tidsmæssig entydig snitflade mellem entrepriserne.
Ved fastlæggelse af udbudstidspunktet bør det – hvor det er muligt – søges at drage nytte af den aktuelle markedssituation.
Entrepriseområder med høj kompleksitet, og hvor det vil være fordelagtigt at inddrage den udførende entreprenørs kompetencer og ønsker i projektudformningen, udbydes så entreprenøren kan deltage i en udviklingsproces med bygherre og totalrådgiver i projektforslagsfasen.
Entrepriseområder, hvor prissætningen er relativt afhængig af entreprenørens udførelsesmetodik og udførelsesmateriel – dvs. budgetsikkerheden inden udbud er lav - udbydes som tidlige udbud i projektforslagsfasen af hensyn til forbedret budgetsikkerhed ved afslutningen af denne fase.
Entrepriseområder, hvor løsningsprincipper primært er baseret på totalrådgiverens egne faglige kompetencer, og hvor der eksisterer et stort erfaringsgrundlag omkring prissætningen – dvs. budgetsikkerheden inden udbud er høj - udbydes på hovedprojektniveau for at sikre den mest optimale priskonkurrence.
Det økonomiske element i tilbuddene – herunder faste priser og regulerbare enhedspriser - skal afgives på et entydigt grundlag med fuld beskrivelse af den ønskede leverance.
For at overholde projektets hovedtidsplan er et vist tidsmæssigt overlap mellem projektering og udførelse nødvendigt.
Entrepriserne i Urban Mediaspace Aarhus er opdelt i 6 udbudspakker med hver deres karakteristika og udbudstidspunkter.
De 6 udbudspakker er: