Onsdag den 19. september var medlemmerne af Borgerservice’ Borgerpanel inviteret på rådhuset. Formålet med borgerpanelet er at få inddraget borgerne i de beslutningsprocesser, der vedrører Borgerservice. Borgerservice står blandt andet for pas, kørekort og sygesikring og er derfor en instans, som alle århusianere på et tidspunkt vil støde ind i. Det er derfor vigtigt at kende brugernes meninger og ønsker til Borgerservice.
Borgerservice skal i 2015 være en del af det nye Multimediehus på Honnørkajen. Multimediehuset vil udover Borgerservice også indeholde Århus’ nye hovedbibliotek. Selvom 2015 kan synes at ligge langt ude i fremtiden, er det allerede nu påkrævet at begynde planlægningen af bygningen, da arkitektkonkurrencen går i gang allerede i år. Multimediehuset bliver borgernes bygning, og deres mening skal kanaliseres videre til arkitekter og bygherre.
Efter en velkomsttale af rådmand Flemming Knudsen blev Borgerservice’ Borgerpanel spurgt om, hvordan man sikrer brugervenligheden, når Borgerservice flytter ind i det nye Multimediehus. Efter en kort præsentation af Multimediehusets projektleder, Marie Østergård, blev medlemmerne inddelt i tre grupper, hvor hver gruppe skulle diskutere og svare på ét af følgende spørgsmål:
Ønsket om en tydelig og letforståelig skiltning var fælles for alle tre grupper. Multimediehusets 21.000 m2 er et meget stort areal, og man vil let kunne fare vild i en sådan bygning, hvis ikke skiltning og information er på sin plads. I den forbindelse kunne man hente inspiration i lufthavne eller metroer rundt omkring i verden eller man kunne blive mødt af ansatte i Borgerservice, en slags vært, som kunne guide brugerne rundt. En ambitiøs idé lød på at installere rullebånd, som kunne transportere brugeren fra A til B.
I Borgerservice’ venteområde blev der lagt vægt på, at Multimediehusets placering tæt ved vandet burde udnyttes. Hvorfor ikke få sig en kop kaffe med havudsigt, mens man ventede på sit kørekort eller pas? Århus er historisk en søfartsby. Vikingerne havde deres indsejlingsruter og optrækspladser i Århus, og beliggenheden til vandet og den historiske signifikans bør bruges til at lave et hyggeligt og trygt rum, hvor man vil kunne slappe lidt af.
Parkeringsforholdene skal være i orden og gratis, når man venter på sit pas. Der bør være pc’ere i nærheden, så man kan komme på nettet og printe og i det hele taget blive informeret om, hvad Borgerservice kan hjælpe med udover pas, kørekort og sygesikring.
Imens man så følger med i, hvad nummer man er i køen på et stort display, skal man kunne nyde et stykke musik, som kommer fra et nærliggende rum, hvor der kunne være plads til et lille orkester eller en udstilling. Børnene leger i kuglerummet, mens bedstefar kigger på brochurer hos Ældresagen, og mor og far er inde på turistkontoret, for at se hvad der er værd at se i Århus og omegn.
Sådan kunne en samlet plan for Borgerservice og omgivende rum se ud, i Borgerpanelets vision og det er faktisk ikke umuligt, at nogle af deres ønsker kan blive til virkelighed. Det er borgernes ønsker og inspiration, der skal bære projektet, og borgerpanelmødet er blot ét af flere tiltag, hvor borgere og interessenter inddrages i idéudviklingen på Multimediehuset. Så følg med på projektets hjemmeside og se, hvordan du kan gøre din mening gældende.