Der er snart ikke meget tilbage af det store hul, der indtil nu har udgjort kælderen til Dokk1.
Hullet er godt på vej til at blive fyldt af de mange hyldemeter opbygget af galvaniseret stål og betonelementer, som udgør reolsystemet i Aarhus’ første – og Europas største – automatiske p-anlæg.
Lige nu monteres 13.000 m2 hylder til de cirka 1000 biler, der bliver plads til i det fuldautomatiske p-anlæg, som ligger i kælderen under Dokk1 på Aarhus Havn.
P-anlægget bliver opført af Aarhus Kommune i partnerskab med Realdania og Realdania Byg. Der er tale om et automatisk p-anlæg, som har en række fordele frem for traditionelle p-anlæg – ikke mindst for brugerne af anlægget.
Som bilist slipper man for at bevæge sig rundt i en mørk, ildelugtende parkeringskælder. I stedet afleverer og henter man sin bil i et oplyst og trygt miljø med udkig til byen og vandet.
Bilisten skal blot køre bilen ind i én af anlæggets 20 elevatorkabiner og parkere den på elevatorplatformen. Så sænker elevatoren bilen ned under jorden og transporterer den hen til en ledig parkeringshylde.
Når bilisten skal bruge sin bil igen, indsætter man parkeringsbilletten i en automat, og elevatorsystemet henter så bilen frem igen i løbet af 2-3 minutter.
Set i et byudviklingsperspektiv har et automatisk p-anlæg også en klar fordel i forhold til et traditionelt p-anlæg.
Et automatisk p-anlæg udnytter nemlig pladsen bedre, fordi etagehøjden kun er cirka det halve af højden i en traditionel p-kælder. Dermed har et automatisk p-anlæg langt større kapacitet og kan rumme mange flere biler på samme plads.
Netop i en by som Aarhus, hvor parkeringsbehovet i midtbyen er stort, giver det god mening at optimere p-løsningernes kapacitet.
Det har da også været en mission for projektet at vise vejen for fremtidens storbyparkering og sætte nye standarder for brugervenlighed, arkitektonisk kvalitet og rationel pladsanvendelse.
Alt i alt viser det automatiske p-anlæg nye måder at integrere parkeringspladser i byen, så der bliver mere plads til mennesker og byliv i byrummene.